Zomaar een visie

We weten inmiddels veel over de hersenen, maar hoe ze precies werken is tot op heden nog een raadsel. We zijn echter wel van onze hersenen afhankelijk voor het leren van dingen, zo ook golf.

Wat in ieder geval duidelijk is dat er een bepaalde vorm van organisatie is in onze hersenen, waardoor we gebeurtenissen, personen en vaardigheden kunnen onthouden of soort van reproduceren. Tevens zorgen ze voor onze motoriek.

Wat ook duidelijk is, is dat we allemaal anders denken en allemaal andere dingen denken. Dat maakt ons uniek.
Als ik een groep van 8 mensen de meest simpele opdracht laat uitvoeren, zie ik acht verschillende interpretaties van wat ik gezegd heb, zowel qua begrip als qua uitvoering. Ik blijf dat uniek vinden. Soms ook irritant, maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij. Ik vind het in ieder geval aanzienlijk unieker dan irritant.
Ik heb in het begin wel eens gedacht dat het kwam omdat ik een slechte coach was, maar dat is gelukkig complete onzin. Het feit dat ik het irritant vind, maakt ook dat ik nu ben waar ik ben en dus dit blog schrijf.

Maar goed, terug naar onze hersens. WE ZIJN GEEN COMPUTER. Iedere metafoor die daarop betrekking heeft is fout en schept een vals beeld van de werkelijkheid. Het feit dat die metafoor nog zo levendig is in de maatschappij en ook de wetenschap, maakt dat we steeds verder van de waarheid afdwalen. We kunnen onszelf niet programmeren en we onthouden ook niet iets tot in detail. (probeer maar eens een briefje van 50 uit je hoofd na te tekenen).

De hersens zijn wel een organiserend systeem, echter kunnen we die organisatie niet afdwingen. We kunnen hoogstens aannemen dat er organisatie plaatsvindt. Zodra dat gebeurt wordt iets ‘instinctief’ of onderbewust. Opeens kunnen we iets wat we eerst niet konden. En daarmee zijn de hersenen ook een creatief systeem, want waar niets was is opeens iets, een gedachte of vaardigheid en dat is bijna magie te noemen.
Er is alleen, zowel qua organisatie als creativiteit, op geen enkele manier te voorspellen wanneer dat het plaatsvindt en hoe dat er uit ziet. We kunnen wel achteraf controleren en terug-redeneren of en dat iets gebeurt is. Dat is daarmee echter nog geen formule voor een volgende keer.

Wat ook nooit gebeurt is dat je opeens iets heel goed kan. Met heel goed bedoel ik dan zo goed als de beste 5% van de mensen die iets doen. Daar gaat tijd in zitten. En effort.
Je zou kunnen stellen dat we vaardigheid laag voor laag opbouwen. We weten dat we vaardiger worden als we iets vaker en meer doen, ook al is het iets waar je niets aan hebt.

Om de verdieping in vaardigheid te krijgen is feedback noodzakelijk. De startende golfer ziet alleen zijn bal iets doen, heeft daar een gedachte over en past vervolgens aan of doet hetzelfde in de hoop dat het anders is dan de vorige keer.
Naarmate de golfer beter voelt wat er gebeurde, beter snapt wat er moet gebeuren en uit welke delen dat bestaat en ook begrijpt dat continu oordelen over de net geleverde prestatie het leerproces bezoedeld, zal er progressie zijn.

En dan zijn we bij mijn taak als coach aangekomen. Mijn taak is onder meer om uitleg te verschaffen over de diverse systemen die aan het werk zijn, over de mechanica van de golfslag die je wilt oefenen, om schatbewaarder van de golfsport te zijn in de ruimste zin van het woord, om te bepalen wat voor jou wel nuttig is binnen het leerproces en wat niet, om je de ruimte te geven alles wat ik zeg net iets anders te doen, om mijn ervaringen in bepaalde situaties te delen. Kort weg, om je te faciliteren beter golf te spelen.
Wat ik niet kan is je leren golfen. Heb je een coach die zegt dat hij/zij dat wel kan, dan zou ik ‘de volgende deur’ kiezen. De golfer moet zelf leren, ik als coach kan slechts de grenzen van het pad aangeven en de weg uit het bos wijzen als er teveel bomen zijn.

Ik heb daarvoor slechts beperkte middelen beschikbaar. Er zijn de meeste fantastische elektronische feedback systemen in de markt, maar die kosten klauwen met geld. In het ideale geval vinden al mijn lessen plaats in de praktijk van een golfhole, maar dat is helaas geen optie gezien de baanbezetting en het ontwerp van de gemiddelde oefenlocatie. Het liefst geef ik de lessen gratis, maar ik moet andere mensen wel betalen voor mijn huis, eten en andere zaken van onder meer vertier, dus dat is ook geen optie.
Wat ik wel heb is mijn kennis, mijn ervaring, een goede camera en wat ‘lichtere’ tools om je te ondersteunen. En kan ik je helpen je de systemen achter denken en doen beter te begrijpen, waardoor je zonder twijfel zal groeien als golfer!

En dan maakt het dus niet uit of je nog nooit een club hebt vastgehouden of dat je aspirerend Tour Professional bent. De systemen zijn voor iedereen hetzelfde, hoe ze in de praktijk in jouw golfspel vorm geven is voor iedereen anders.

De komende weken zullen er wat meer blogposts volgen die wat dieper op bepaalde onderdelen ingaan, zowel op gebied van techniek als op het mentale vlak. Zie ze als een cadeautje of als teaser, hoe dan ook help ik je graag, dan wel op deze wijze, dan wel tijdens een golfafspraak.

PageLines